زبان نایین

اشنایی با زبان زردشتی(نایینی)

نابودی زبان

شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۲ ق.ظ

تا نود سال دیگر، سه هزار و پانصد زبان زنده دنیا نابود خواهد شد و به جمع زبانهای مرده دنیا خواهد پیوست.

کی از علل اصلی مرگ زبانها ان است که گویشوران این زبانها احساس می کنند تکلم به زبان مخصوص به خودشان سبب محرومیت انها از فرصتهایی می شود که برای گویشوران زبان اکثریت جامعه هستند. یکی دیگر از علل مرگ این زبانها ان است که نوعی عقده حقارت در گویشوران این زبانها ایجاد شده است که مانع از تکلم انها به زبان خودشان می شود. این وضعیت سبب نوعی خودکشی زبانی می شود.

این روند مضر است اما در سراسر جهان در حال اتفاق افتادن است. باید با این روند مقابله شود. مسائل اقتصادی در این زمینه دخیل هستند. به رسمیت شناخته نشدن این زبانها در مدارس و مراکز آموزشی نیز به نابود شدن این زبانها کمک می کند. گویشوران این زبانها می بینند که در چنین شرایطی، زبانشان هیچ کاربردی ندارد و فقط سبب محرومیت های اجتماعی آن ها می شود. فقط در صورتی می توان این زبانها را حفظ کرد که از مقطع ابتدایی برای استفاده از این زبانها و آموزش دادن انها تلاشهایی صورت پذیرد. باید کودکانی که به این زبانها تکلم می کنند تشویق شوند به این زبانها سخن بگویند. باید از ترویج این زبانها حمایت شود.

  • محمد حسین عسکری

نظرات  (۱)

سلام. شما اگه برات از بین رفتن زبان های محلی مهمه، حداقل زبان خودتو نذار از بین بره. میتونی یک لغت نامه نایینی به فارسی بنویسی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی